Constante dreiging en blijvende roeping
Samenvatting
Opmeten zo klinkt het bevel van hoger hand met bijzondere aandacht voor het reukoffer. Het reukoffer stond symbool van het gebed en directe omgang met God. Ook de mensen die God aanbaden hoorde daarbij. Meet die op om het af te bakenen, om aan te geven dat het behoord aan God. Dat was wel bemoedigend want Johannes was verbannen en het zag er niet zo mooi uit. De gemeentes waren pril en werden al uit elkaar geslagen. Je mocht alles geloven en doen in het Romeinse rijk, daar stonden ze ook om bekend. Behalve de christenen, die pasten niet in het tolerante plaatje.
Die gekruisigde die zou zijn opgestaan. Belachelijk, wie gelooft dat nou? En om die Messias curios te noemen. Er is geen andere curios dan de keizer. En als je daar niet mee leven kan is er voor jou geen plaats en dat heb je dan aan jezelf te danken. Dat doet denken aan onze tijd.
Voor sommige broeders en zusters is dat duidelijk zichtbaar, ze worden verdrukt en hebben erom te lijden. Je hebt die fysieke verdrukking door kwade machten maar er is ook de geniepige kracht die je in slaap sust en je van Jezus af houd. Dat is het ergste wat je hebben kunt. De stem van God dringt dan minder door.
Sta op een meet, al lijkt de levende Christus terrein te verliezen. Hij geeft geen centimeter prijs en zegt: meet alles wat betrokken is op God. Wij worden opgemeten door de hemel met dat we ons hart kwijtraakte aan Hem. We zijn Zijn heiligdom. Hoe de machten ook in de weer zijn. Opgemeten ben je! Niemand zal jou uit mijn hand rukken. De duivel zal je niet te pakken krijgen.
Het voorhof moet niet opgemeten worden, die hoorde bij de heidenen die de heilige stad zullen vertrappen. Voor die mensen en de cultuur is geen ruimte. Kijk naar de christelijke cultuur van nu. Die verliest steeds meer terrein. Voor het voorhof en dus de cultuur is geen belofte. Vertrapt zal die worden, dat merk je soms ook. Bedenktijd voor abortus bijvoorbeeld, christelijke scholen en opvoeding etc. God gaat niet onze cultuur overeind houden, het is maar dat je het weet.
Het voorhof staat ook symbool voor geen kind aan huis. Het is dat je er wel wat aan doet maar je hart niet aan God wil verliezen. Voor die mensen is geen belofte. Het komt er dus op aan, op een keuze dat je thuis komt bij Hem en anders wordt je onder de voet gelopen staat hier. Je kan niet hinken op twee gedachten. Waarom zou je je verliezen aan datgene dat niet verzadigd? Hoor naar mij zegt de levende die zijn leven er voor gaf. Zorg dat je thuis komt bij je vader die je toekomst is. Laat het niet op je beloop, dat wordt je ondergang staat hier.
Het duurt 42 maanden (3,5 jaar) dat het zo zal gaan. Breekt dat van God nog is door? Het duurt al zo lang, gaan we het wel redden? Hoelang het ook duurt, er komt een eind aan. De twee getuigen in diezelfde periode staan voor de verkondiging van het evangelie. In de mond van 2 of 3 getuigen zal een woord bestaan, God geeft het macht.
Om het te laten stoppen met regenen (Elia) en om water in bloed te veranderen (Mozes). U en ik krijgen de macht en bevoegdheid om in de kracht van Hem. Hoe moet dat hier op Zuid? Het begint bij overgave, gebed en het van Hem verwachten! Het kan niet dat we hier alleen maar zitten comfortabel en de wereld verloren laten gaan.
Het loopt dramatisch af, als de taak van de twee getuigen is volbracht komt het beest oorlog voeren en hen doden. Er komt een dag dan is het gedaan met het evangelie verkondiging op deze aarde. Dan zal het zijn en gaan als Sodom en Egypte. De doden lichamen zullen op de straat blijven liggen (met verachting worden afgedankt). Zo lang het nog niet zo ver is zijn we geroepen om het evangelie te delen, ons over te geven aan God en Hem te zoeken in gebed.