6 september 2020

Mijn Liefste!

Predikant:
Bijbeltekst: Hooglied 5:1-16
Dienstsoort:

Samenvatting

Geloof hoop en liefde, de meeste daarvan is de liefde. Het zijn de drie matrozen die mee gaan op je levensweg naar de Haven van hierboven. Je hebt ze allemaal nodig deze metgezellen. Ze zullen je nooit geheel verlaten. Ze worden in je leven uitgestort, iets fundamenteels. Toch kan het zo zijn dat je geloof zwak is, de hoop minimaal en de liefde bedekt is.

Vanmiddag gaat het over een vrouw, ze heeft een verhouding met een bruidegom. Jij hebt toch ook een verhouding met die bruidegom? We gaan het vanmiddag hebben over deze Bruidegom namelijk de Heere Jezus. Deze vrouw ligt in bed, en is in slaap gevallen. Er word geklopt op de deur ze hoort het ergens in de verte. Ze heeft geen zin om op te staan ook al weet ze diep van binnen wie er aan de deur staat. Herkenbaar? Diep in je hart weet je dat het niet goed zit, zoveel andere dingen die je in beslag hebben genomen. Dan ben je net zo als deze vrouw. Je had de goede intenties, je beloofde God om Hem te volgen, om scherp en waakzaam te zijn. Maar het duurde allemaal erg lang en je bent in slaap gevallen.

Hij blijft kloppen maar er wordt maar niet open gedaan. Een christen die de deur niet open doet voor zijn Heer. Het opzoeken komt niet bij ons vandaan, het komt van de andere kant. Hij staat aan je deur en Hij klopt. Maar als je de deur niet open doet, als je niet wil opstaan en hardnekkig blijft liggen dan gaat Hij weg. Hij blijft niet eeuwig staan. Maar voordat Hij weg gaat stopt hij zijn hand in de gat van de deur. Deze hand is vervuld met mirre, dan vertrekt Hij. Het huis wordt vervuld met die liefelijke geur. Hij neemt liefdevol afscheid van de vrouw die niet wilde horen naar zijn geklop.

Een liefelijke geur laat Hij achter. De vrouw schrikt wakker, springt op en rent naar de deur maar haar liefste is vertrokken. Haar hand zit onder de mirre, de reuk van haar liefste de reuk van Christus. Niets houd haar meer tegen, ze gaat de duisternis in op zoek naar haar liefste. Ze zoekt maar kan Hem niet vinden. Herkenbaar? Je weet wat je zoekt want je kent Hem. Je hebt zijn liefde geproefd en Hij heeft Zijn liefde in jou uitgestort. Zoals psalm 42 zingt: zoals een hert verlangt naar water zo verlangt mijn ziel naar U o God.

Dat zoeken kan soms lang duren. Het kan ook zijn dat je niet weet waar je zoeken moet. Gelukkig zijn er dan Godvrezende broeders/zusters om ons heen, ook wel wachters genoemd. Die beschermen de mensen en zouden moeten kunnen helpen. Waar is Jezus mijn liefste, hebben jullie Hem gezien? Kunnen jullie mij Hem helpen vinden? De wachters begrijpen haar niet, ze trekken haar sluier van haar af (haar eerbaarheid) en zien haar als een vrouw die verkeerde bedoelingen heeft. Een les hieruit is dat je moet ʺstervenʺ aan ouderlingen en dominees, stel je vertrouwen niet op dienaren van God. Er is er maar 1 waar je je vertrouwen op moet stellen die jou liefde waardig is!

Er zijn gelukkig ook nog andere namelijk de dochters van Jeruzalem. Hebben jullie misschien mijn Liefste gezien? Ik sterf bijna van heimwee en ik kan niet rusten tot ik Hem gevonden heb. Vertel ons hoe Hij er uitziet zeggen ze. Lukt het om te vertellen hoe Jezus eruit ziet als je Hem kwijt bent? Je bent Zijn liefde kwijt, zijn nabijheid. Maar je weet hoe Hij voor jou geweest is toch? Zo ziet Hij eruit: Hij verwijt niet, Hij stuurt je niet weg, Hij is de knapste, Hij is veel meer dan je liefste man. Hij overtreft alles en zijn naam is Jezus. Hij gaf om niets zijn eigen leven voor jou. Het liefste dat Hij had liet Hij aan het hout spijkeren voor jou. Er is niemand die op Hem lijkt.

 

Jij bent vanmiddag uitgekozen zodat je van Hem mag horen. Welgelukzalig is de man/vrouw die Hem omarmt. Wie in Hem gelooft die heeft het eeuwige leven en die komt niet in de verlorenheid. Straks zullen we Jezus zien met ons nieuwe lichaam en onze nieuwe ogen. Dan zullen we hem niet alleen door geloof zien maar zullen wij Hem aanschouwen. Dan zullen we zeggen Hij is veel heerlijker en groter dan we dachten en hoopten. Deze Jezus wordt u vanmiddag aangeboden. Je bent vervloekt als je deze Jezus uitspuugt en niet aanneemt. Dan zal je belanden in de hel.. Omdat je Zijn liefde hebt genegeerd.

Archieven

Categorieën